top of page

נחום לוי

למען שיקום ושימור תחנת הרכבת באלרואי

1.png

כתיבה: דורון גוטליב

צילום: דורון גוטליב

משינה שרים על 'רכבת לילה לקהיר', אבל פעם הייתה רכבת אחרת שחיברה בין הצפון לדמשק שבסוריה. הייתה זו רכבת העמק, שהחלה לפעול ב- 1905, כשארץ ישראל הייתה תחת שלטון התורכים. רכבת העמק חיברה בין חיפה לדמשק שבסוריה ולחיג'אז שבערב הסעודית. אחת מתחנותיה הייתה תחנת אלרואי שליד טבעון. לאחר קום המדינה רכבת העמק הפסיקה לפעול. אף כי התחנה באלרואי ננטשה ונזנחה, עבור נחום לוי, היא לא נשכחה. תחנת הרכבת הייתה נוף ילדותו והוא החזיר עטרה ליושנה
נחום נולד בשנת 1944 במושב אלרואי הסמוך לטבעון, ומשפחתו הייתה ממייסדות המושב. בבעלות משפחתו אדמות סמוכות לתחנת הרכבת והוא זוכר כיצד כילד היה נוסע לבקר את סבו וסבתו שגרו במושב כפר ברוך. נחום לוי עמד כחומה בצורה כנגד הניסיונות לפגוע במבנה התחנה והוא האיש העומד מאחורי הפעולות לשימורה ושחזורה.
בשנות ה-90 הייתה חפירה של צינור נפט סמוך לתחנה. חפירה שהיוותה איום על שלמות התחנה וכמעט גרמה להריסתה. כשראה נחום לוי את המצב פעל מיד ונאבק למנוע את ההרס. הוא פעל להכרה במקום כאתר מורשת ממלכתי במסגרת המועצה לשימור אתרים וגייס מתנדבים לשיקום שימור ותחזוקה של תחנת הרכבת והמסילה פיתוח של המקום והפיכתו לפארק קהילתי ציבורי. הוא יזם הבאת קטר וקרונות ישנים לאתר ולאחר שרתם את המועצה, המקום זכה להכרה ושופץ. פרויקט המורשת הבא בו נחום עוסק הוא שיקום מבנה כבשן הסיד הנמצא ליד אלרואי, מבנה בעל ערך היסטורי חשוב בתולדות האזור ודוגמא לראשית התעשייה בעמק.
לוי הוא תושב קרית טבעון, קצין משטרה בכיר בדימוס, נשוי ללאונידה, אב לבת ובן וסב לארבעה נכדים.

לאחר קום המדינה רכבת העמק הפסיקה לפעול. אף כי התחנה באלרואי ננטשה ונזנחה, עבור נחום לוי, היא לא נשכחה. תחנת הרכבת הייתה נוף ילדותו והוא החזיר עטרה ליושנה.

נחום לוי

creators
Gold logo.png
bottom of page