Heroes of World War II in the Jezreel Valley
ב-7 באוקטובר 2023 התעוררנו למציאות קשה שהפתיעה את כולנו. בתוך שעות בודדות הפכה אילת לעיר מקלט לעשרות אלפי מפונים. מציאות זו חייבה את העובדים בשירותים החברתיים להתעשת מהר, לבחון צרכים ופתרונות בפרק זמן קצר ולפעול באופן אחר מכפי שהם מורגלים בשגרה ובאירועי חירום אחרים.
מאז אותה שבת שחורה מספקים עובדי האגף לשירותים חברתיים בעיריית אילת מענה ייחודי בתוך אירוע מתגלגל של לחימה, בדגש על החודשיים הראשונים. לצד סיפורי התופת הם עדים גם לרגעי אור של אהבת הזולת, סולידריות ונתינה ללא גבולות, המחזקים את נפשם של רבים ששרדו את התופת.
בימים כתיקונם מתעד מיזם The Autographers את ההיסטוריה דרך זיכרונות הוותיקים בתערוכות ובתוכניות שונות שמגיעות לקהילה. אולם אלה אינם ימים כתיקונם - אנו נמצאים באירוע ששינה את פני ההיסטוריה של העם היהודי ושל מדינת ישראל. איננו יכולים להישאר אדישים לכאב שעוטף את עם ישראל, ולכן יצאנו בקריאה לתקומה דרך תערוכות המתעדות את אירועי 7 באוקטובר ואת מה שקרה מאז. באילת קיבלה הקריאה פנים אחרות, ומי שעומדים בחזית העשייה הם עובדי המחלקה לשירותים חברתיים בעיריית אילת.
כך יצאנו לדרך עם עובדי המחלקה במסע משותף לתיעוד התקופה בתערוכה ייחודית שתיתן במה לזיכרונות ולעשייה האישית והקולקטיבית שלהם כאגף. בסדנאות ובשיחות משותפות עוררנו את הזיכרונות, עסקנו בכתיבה ובהתבוננות פנימית במטרה לשקף את שעברו וקראנו הודעות תודה מצמררות מאנשים שכבר אינם איתנו ומאחרים המנסים להשתקם. העובדים הסוציאליים באילת קיבלו "צו 8 חברתי", כפי שכינתה זאת מנהלת המחלקה פרידה בן-לולו, ומאז תחילת האירועים כמעט לא היו בביתם. התערוכה מהווה ראי לנפשם של האנשים המהווים עוגן לאחרים ומשקפת דרך עיניהם סיפור על חברה שמנסה לאסוף את השברים ולקום מחדש.
תערוכה זו בנויה כיומן מסע אישי, וברבדיה השונים היא חושפת מונחים ושיטות של העבודה הסוציאלית ואת האימפקט החברתי שהיא מייצרת בתקופת חירום זו. אני מודה לפרידה בן לולו, מנהלת המחלקה לשירותים חברתיים, ולאיה פטרמן-בר, רכזת תחום קהילה ומנהלת מרכז עוצמה, שהיו שותפות מלאות לתערוכה לצד העובדים והעובדות. תודה למפעל הפיס התומך במיזם ומאפשר לו להגיע לקהילה.
קרן אור רוזנבאום
מייסדת The Autographers
ברכת בוקר טוב
ענף | עידית ברק
לא לטבוע
להיאחז בענף הקרוב
לא להיסחף בנהר
לבחור היטב שיהיה בהישג יד
שיחזיק את משקל הנפש
לאורך זמן
ובשוך סערה
לגלות שאת גזע
ב-7 באוקטובר החיים של כולנו השתנו. במשך שעות ניסינו להבין מה בדיוק אירע שם. למחרת התייצבנו, מבלי שהתבקשנו, במלונות ג'ייקוב ומאוחר יותר במלון ים סוף. פגשנו את המפונים מכפר עזה ומניר עוז - יחפים, מפויחים, מסביבנו ריח של שריפה, העיניים אדומות, כבויות, מבוהלות. מאות הסתובבו בלובי ספק ממלמלים לעצמם ספק לנו, בחלל נזרקו מילים שונות - "נחטפו", "נרצחו"... שעות רבות בממ"ד, והמוח האנושי מקשיב ולא יכול לקלוט ולעכל. ראיתי את עובדי המחלקה לשירותים חברתיים מסתובבים בין מאות האנשים, מניחים יד, מחבקים, מקשיבים דקות ארוכות, לעיתים מבלי לומר מילה, פשוט היו שם. כאילו קיבלו צו 8 חברתי. הם לא שאלו אם יקבלו תמורה כלשהי לעבודתם, והשעות הרבות לא הרתיעו אותם. הם עזבו לימים ארוכים בתים, משפחות, ילדים ובני זוג והתגייסו לסייע כמו שרק הם יודעים.
מאוחר בלילה, כשיצאנו מהמלון לאחר שכל אחד מהם נכנס עמוק לליבנו, היה ברור לכולנו שאנו נדרשים לעבודה בתנאים שלא הכרנו. עוד באותו לילה בנינו, תוך שעות ספורות, מערך שנתן מענה מקיף למפונים בלי להפסיק לתת מענה הכרחי ללקוחות האגף שלנו.
בכל אחד ממוקדי בתי המלון שהקמנו גילינו את גדולתה של העבודה הסוציאלית, אותו מקצוע מערכתי שהרבה תוהים מה הוא מאגם בתוכו. זה מקצוע שהינו עולם ומלואו - בו אנו פוגשים את השטח, את האדם, את משפחתו ואת הקהילה. מקצוע שמצליח לראות את נפש האדם אך גם את האדם כולו בכל מעגלי חייו ובכל סביבות חייו.
כל מי שלא הכיר עד כה את העשייה בשירותים החברתיים הכיר אותה במלוא גדולתה ועוצמתה בימים אלו, לצד סיוע קונקרטי וחיוני בביגוד, הנעלה, מזון, משחקים לילדים, לינה ומה לא. לצד כל זה תכללנו את העשייה במוקדים השונים, הגשנו סיוע וטיפול קצר מועד מכוון סיטואציה, זיהינו מצוקות שדרשו התייחסות של גורמי בריאות הנפש, ליווינו יחידים, משפחות וקהילות, עבדנו יחד יד ביד וכולנו יחד יצרו את השלם שהוכיח שהוא הרבה יותר גדול ומוצלח מסך חלקיו.
לאנשי האגף אבקש לומר: נדרשנו להעביר בשורות מרות ולשלוח הודעות פורמליות על חטופים. מי דמיין בכלל שנידרש למשימה כזו? מי הכין אותנו לזה? והכל לאורך כל שעות היממה ובמשך ימים, וגם בזה עמדתם בצורה מעוררת השראה והערכה. גם היכולת שלכן לגבות זו את זו, לנוע בין המשימות השונות ולהמשיך לתת שירות מקצועי, ראויה להערכה.
כמילות השיר של עידית ברק, עובדי המחלקה הוכיחו שהם גזע איתן. גם אם ראיתי אותם מזילים דמעה בצד במפגשים עם הקהילות, ואפילו אצלי בחדר. ברגישותם, ביכולת הגמישות שלהם, ביצירתיות, במקצועיות, בחדות המחשבה והלב הענק הם הצליחו לאסוף את השברים עבור אותם אנשים ולהתחיל בבניית הגזע של כל אחד מהם שנשבר לחתיכות באותה שבת ארורה.
הרצאה ששמעתי לאחרונה התייחסה לעוצמה של שלוש מילים: שליחות, משמעות, גאוות יחידה. אמרתי לעצמי: "וואו, זה בדיוק אנחנו". הצלחנו ליצור המון גאוות יחידה, ואין ספק שזה מה שסייע לנו בהתמודדות עם האירועים. כמי שרואה את עוצמתכם ואת האיכויות שלכם ביום יום, בשגרה, אם בכלל אפשר לתאר את העבודה שלנו כשגרה, אני מבקשת לומר תודה ענקית על הפעילות בחודשים האחרונים. זכיתי בצוות עובדים משובח ואיכותי, מסור ומחויב, שלא נח לרגע, רק לומד ומתפתח כל הזמן ומביא הרבה כבוד וגאווה לעיריית אילת.
פרידה בן לולו
מנהלת מחלקת השירותיים החברתיים
Thanks to our partners:
מודל ההתערבות
נבנה בשיתוף פעולה מלא עם מרפאת הדקל- המרפאה לבריאות הנפש, קופ״ח כללית אילת
ב-8 באוקטובר החלו להגיע לעיר אילת ראשוני המפונים, מיעוטם מקיבוץ כפר עזה והשאר מקיבוץ ניר עוז - שני קיבוצים שאיבדו תושבים רבים בשבת השחורה. המפגש הראשוני שלנו עימם, בלובי המלון, חשף בפנינו את ממדי האסון, את השבר הגדול, את האובדן, השכול והעקירה. פגשנו אנשים שהוצאו מהתופת יחפים, בגדיהם מדיפים ריח של שריפה, חלקם עם סימני פיח על גופם ועל בגדיהם, טרוטי עיניים אחרי שעות רבות ללא שינה. ההלם ניכר על פני כולם. המילים "נרצח" ו"נחטף" נזרקו לחלל הלובי שוב ושוב.
מהמפגש הזה הבנו כי לפנינו אתגרים חדשים שמעולם לא ידענו כמותם, שאיש לא הכין אותנו לקראתם. הבנו שאנחנו, העובדים בשירותים החברתיים בכלל והעובדים הסוציאליים בפרט, ניצבים בחזית העורף. ישבנו כל הלילה בניסיון לגבש במהירות מענה לצורכיהם, מודל עבודה שיתמוך ביחידים, במשפחות ובקהילות וילווה אותם. מענה זה צריך היה להתייחס לצרכים רבים ומגוונים בעת ובעונה אחת, תוך דגש על צרכים פסיכוסוציאליים ובריאות הנפש.
ב-9 באוקטובר קיימנו בבוקר שיחת זום עם סגן מנהל בית חולים יוספטל, עם מנהלת השירות הסוציאלי ועם גורמי בריאות הנפש בקהילה של שרותי בריאות כללית. הצגנו למפונים את הצרכים שאנו מזהים אצלם והוספנו שהמיון הפסיכיאטרי במרפאה הקהילתית לא ייתן מענה מספק לצרכים אלה. עוד באותו היום נפגשנו עם המפונים במלון ים סוף, לשם הגיעו מפונים מניר עוז ומכרם שלום, ושם החלטנו על הפעלת המוקדים במלון ים סוף ובמלונות נוספים ובהם קיסר, המלך שלמה ולגונה.
ב-10 באוקטובר כבר פעלו בבתי המלון שישה מוקדים. באותו יום הגיע צוות מהמרכז לבריאות הנפש שלוותה, והוא הוצמד מייד למוקד במלון ים סוף.
ב-11 באוקטובר הוקם מוקד משותף לרווחה ולבריאות הנפש בהובלה של האגף לשירותים חברתיים של עיריית אילת ומרפאת בריאות הנפש אילת.
ב-12 באוקטובר כבר פעלו 12 מוקדי סיוע ב-12 בתי מלון שונים, וכולם נוהלו על ידי עו"ס מהאגף לשירותים חברתיים. כל צוות כלל לפחות עו"ס אחת נוספת מהרווחה, מטפלים מתחום בריאות הנפש ומטפלים מתנדבים. גם גורמי רפואה כללית פתחו מוקד במלון ים סוף, ומאוחר יותר הם פתחו מוקדים נוספים באזור בתי המלון. למחרת נפתח מוקד נוסף, ועובדי האגף לשירותים חברתיים החזיקו בכוחות עצמם את כל המוקדים הללו עד שהגיע סיוע ממשרד הרווחה.
ב-13 באוקטובר קיבלנו תמיכה מפיקוד העורף במוקדים השונים. באותו יום הגיע תגבור של עובדים סוציאליים ממשרד הרווחה (מינהל של"ם) והם הצטרפו אלינו למוקדים במלונות. משרד הרווחה פתח בהדרגה עוד מוקדים בבתי מלון נוספים. למוקדים שובצו גם עובדי עירייה לסיוע לוגיסטי.
המודל שנבנה התבסס על כמה עקרונות:
⦁ מתן המענה התמיכתי והרגשי במקום שבו נמצאים המפונים ובאופן מיידי ככל האפשר, שכן מדובר באוכלוסייה שברירית העשויה להימנע מפנייה לסיוע.
⦁ סיוע מבחוץ ייקח מספר ימים לפחות, ולכן נכון יהיה לחבור לשירותים הטיפוליים האחרים בעיר, לתת מענה משותף ולהקים חמ"ל ומוקד סיוע אחודים. כוח האדם הטיפולי בעיר אילת קטן ומצומצם בכל אחד מהשירותים, ושום גוף בנפרד לא יוכל לתת מענה למסות כאלו של אנשים. רק החיבור יאפשר את השלם שיהיה גדול בהרבה מסך חלקיו.
⦁ החמ"ל יורכב מנציגי בריאות הנפש והרווחה ויוקמו מוקדים בבתי מלון שאותם ינהלו עו"ס מהרווחה, שכן העבודה הסוציאלית היא מקצוע מערכתי שיכול לראות את האדם בכל הקשרי חייו, לרבות משפחה וקהילה.
בשבוע הראשון, בנוסף לעבודתם במוקדי הסיוע במלונות ובחמ"ל, נדרשו העובדים הסוציאליים של האגף לשירותים חברתיים להצטרף לצוותים שבישרו לתושבי אילת ולמפונים את הבשורות הקשות על מות יקיריהם ב-7 באוקטובר וכן הודעות על חטופים, דבר שמעולם לא הוכשרנו לו. עד הגעת התגבור ממשרד הרווחה, שלקח על עצמו את עיקר ההודעות הקשות, מסרו העובדים הסוציאליים 14 הודעות כאלה ושתי הודעות פורמליות על חטופים.
משלב ההלם לבניית השיגרה:
לאחר כחודש ימים, ולאחר שלב ההלם, היה ברור שצורכי המפונים השתנו וזה הזמן לבנות שגרה וסדר יום, לשלב במסגרות ולהעביר את האחריות למחלקות השולחות. נדרשה נציגות קבועה של כל מחלקה באילת, עלה הצורך בטיפולים עם דמויות קבועות והודגשה נחיצות שילוב עבודה קהילתית בעבודה עם המפונים.
באמצע דצמבר הושלם תהליך ההעברה והוקמו תאי רווחה באילת ל-3 מחלקות, אשכול, שדרות ונציגה מקרית שמונה, ואליהם צוותו גם סטודנטים לעבודה סוציאלית.
במהלך התקופה קיימנו ישיבות שבועיות קבועות עם נציגי המחלקות השולחות על כדי לתמוך ולסייע במתן פתרונות במסגרות השונות.
כיום, לבקשת משרד הרווחה, אנחנו ממשיכים ללוות ולהדריך את העו"ס נציגת קרית שמונה וממשיכים בפיתוח עבודה קהילתית לתושבי קרית שמונה.
פרידה בן לולו
מנהלת מחלקת השירותיים החברתיים